Klubb Gourmands syfte
Att mat- och dryckesintresserade ska kunna träffas och dela med sig av erfarenheter och upplevelser.
Vi delar med oss av recept och ger tips om goda drycker.
Vi ger omdömen på bra restaurang, hotell och spabesök.
Gourmand har aktiviteter som:
Temamiddagar på restaurang eller hos en medlem.
Matlagningskurser
Olika provningar med föreläsare såsom vin, öl, whisky, ost och choklad mm.
Eller "hemmaprovningar".
Aktiviteter grillfest, kräftskiva, julbord, after work, restaurangbesök mm.
Klubben erbjuder tillsammans med Flingsalt catering, catering för festligheter såsom företagsevent,
hemma hos middagar, födelsedagskalas och grill/ murikka fester.

Som medlem får Du förtur på aktiviteter & provningar & rabatterade priser.
Kontakta Chritian Thoresson på mail:
klubbgourmand@gmail.com
Det kostar 250:-/ år. Kontonummer kommer på svarsmail. Medlemskort skickas per post till er.

måndag 8 juli 2013

Dragen gris.

Har länge hört talas om Pulled pork och förstått att det måste vara gott med tanke på att jag är svag för långkok.
Jag tog tillfället i akt och provade att göra denna anrättning på en herrmiddag i helgen.
Receptet fick jag rekommenderat av min svåger Linus. Man vill ju sätta sin egen prägel på det så jag gjorde några ändringar.
Här kommer receptet på min nya favorit.

Pulled pork: 10pers
3 kg benfri hel fläskkarré, svensk
         salt

1 st         röd chili
6 st         vitlöksklyftor
1,5 msk  farinsocker
2 msk     spiskummin
2,5 msk  tomatpuré
2,5 msk  rapsolja
1,5 msk  chipotle tabasco
1,5 msk  harissa (maroccansk paprika/chilipasta)
1 st         citron, saften
1 1/3 msk fänkålsfrö, stötta
1 msk      oregano, torkad

1,5 st        lager öl 33cl

Sätt ugnen på 170 grader. Riv vitlök, finhacka chili, mortla fänkålsfrön och oregano.
Blanda alla ingredienserna till rubben, smaka inte av, då lär du inte känna någon annan smak den dagen!
Dela köttet i drygt 300 gr bitar och salta de rikligt, gnid in de med rubben. Lägg de i en hög ugnsplåt, häll på öl och täck med folie. Baka de på 150 grader (130 varmluft) i ca 4 timmar, ta av folien, häll av och spara vätskan så att det bara är lite kvar i plåten. Baka ytterligare på 200 grader (175 varmluft) i 40 minuter.
Köttet ska gå att dra isär lätt med en gaffel när det är klart. Repa köttet med två gafflar så att det trådar sig, smaka av med salt och blanda med en del av vätskan tills det blir en saftig röra.
Jag serverade detta tillsammans med Libabröd, kålsalladen som jag gav recept på tidigare, picklad rödlök, inlagd ingefärsgurka, bladsallad, bbqsås och grillad färsk majs.

Smaklig måltid och hoppas att ni tycker att det är lika gott som mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar